Om du har haft ett ärende hos en myndighet (såsom Migrationsverket, Trafikverket eller Försäkringskassan med flera) eller en kommun (ofta avser det bygglov, tobakstillstånd eller olika typer tillståndsförfrågningar) kommer ärendet att avslutas med ett beslut. För det fall att beslutet är negativt och inte är i enlighet med vad du önskade behöver du överklaga beslutet. Det är viktigt att ditt överklagande blir korrekt och lyfter det som har blivit fel i anledning av myndighetens eller kommunens beslut.
Med ditt överklagande får du möjlighet att inför nästa instans (vanligtvis förvaltningsrätten eller länsstyrelsen) förklara varför du har rätt i den aktuella frågan. Om du inkommer med relevant fakta och dessutom hänvisar till aktuell lagstiftning och praxis ökar du dina chanser att erhålla ett positivt beslut från domstolen. Det är svårt att ändra beslut som kommit från en myndighet eller kommun och därför behöver du ha solida argument som styrker det du vill få fram.
Hur du skriver ditt överklagande beror på ditt ärende och orsaken till varför du har fått ett avslag från kommunen eller myndigheten. Det som dock är viktigt för de flesta överklaganden som kan bli aktuella är följande:
Ja. Abreu Gunnarsson Juridik har möjlighet att hjälpa dig som klient med ett överklagande när ärendet befinner är på väg till andra instans, det vill säga när kommunen eller myndigheten har fattat ett negativt beslut. Om du får hjälp av en jurist från byrån behöver du inte oroa dig över hur du ska upprätta ditt överklagande, det är något din jurist hjälper dig med. Självklart får du som klient gå igenom överklagandet innan det översänds till den berörda myndigheten eller kommunen.
TELEFON
+46 70 209 29 70
+54 223 446 9178
Copyright © All Rights Reserved